close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כך מצילים חיים במקום העבודה – יועצי בטיחות

מערכת שורשיט כסליו, תשפ17/12/2019

הן יועץ בטיחות כללי והן יועצי בטיחות אש פועלים בראש ובראשונה כגורמים מונעים – השאיפה היא למנוע ככל הניתן תאונות עבודה מסוג זה או אחר

תגיות:
רבות דובר בשנים האחרונות אודות סוגיית הבטיחות במקומות העבודה הישראלים, במיוחד לאור הדיווחים על תאונות חמורות במקומות עבודה דוגמת אתרי בנייה, בהם מאבדים פועלים את חייהם מדי שנה. רבים יטענו כי לא דובר מספיק בנושאים אלו, וכי לא נעשה מספיק על מנת לוודא כי תאונות מסוג זה לא יחזרו על עצמן, או כי לכל הפחות הסיכוי להם ירד למינימום האפשרי. בעוד פעולות מסוימות ננקטות הן על ידי מעסיקים ומנהלים במקומות עבודה והן על ידי הרשויות הרלבנטיות מטעם המדינה, תמיד יש מקום לשיפור וביצוע ניסיונות נוספים להעלות את רמת הבטיחות הכללית במקומות העבודה. יועצי בטיחות הם אנשי
המקצוע הרלבנטיים עבור משימה חשובה זו, ומסייעים בפועל להעלות את רמת הבטיחות באינספור מקומות עבודה בארץ.

הדרכות, יועצי בטיחות אש ועוד – מהי תרומתו של יועץ בטיחות במקום העבודה?
תפקידיו ודרכי פעולתו של יועץ בטיחות במקום העבודה עשויות להיות רבות ומגוונות, עם זאת בכל זאת ניתן למנות כמה שיטות ודרכי פעולה נפוצות בהן נוקטים מרבית יועצי הבטיחות במקומות העבודה, שכן אלו הוכיחו עצמן כיעילות ביותר בהשגת התוצאה הרצויה – העלאה משמעותית של רמת הבטיחות הכללית במקום העבודה.

אחת מדרכי העבודה הבסיסיות ביותר של יועצי בטיחות היא העברת הדרכת בטיחות לעובדים והנוכחים באותו מקום עבודה. המטרה היא להכניס את סוגיית הבטיחות עמוק אל תוך תודעת העבודה היומיומית של העובדים במקום עבודה זה, להציג בפניהם את סוגיות הבטיחות המרכזיות הרלבנטיות עבורם ואת נהלי בטיחות השונים וכו'.

מלבד להדרכות לעובדים, עובד יועץ בטיחות במרבית המקרים ישירות מול דרגי ההנהלה של מקום העבודה בו הם מייעצים, במטרה לאתר ולתקן מפגעי בטיחות פוטנציאליים, כמו גם לכתוב נהלי בטיחות ייעודיים עבור אותו מקום עבודה, להטמיע אותם ולוודא כי הם מיושמים בכל הדרגים השונים. כלומר, במקרים רבים יועץ הבטיחות הוא בעל המקצוע המרכזי המופקד על בניית מערך בטיחות אישית באותו מקום עבודה, והטמעתה בקרב העובדים הקבועים במקום.

סוג מיוחד של יועץ בטיחות הרלבנטי עבור מקומות עבודה רבים הוא יועץ בטיחות אש. יועצי בטיחות אש מועסקים כמובן במקומות עבודה בעלי פוטנציאל מסוים או גבוה לסכנות בטיחותיות שמקורן באש, דוגמת מפעלים בהם עובדים עם כימיקלים דליקים וכד'. יועץ בטיחות אש מתמקד בסוגיה זו ופועל בדרכים שונות על מנת להבטיח כי באותו מקום עבודה יישמרו נהלי עבודה עם אש קפדניים, וכי אותו מקום עבודה אכן ערוך כראוי להתמודד עם דליקות במידה ואלו יפרצו.

יועצי בטיחות כגורם מונע
הן יועץ בטיחות כללי והן יועצי בטיחות אש פועלים בראש ובראשונה כגורמים מונעים – השאיפה היא למנוע ככל הניתן תאונות עבודה מסוג זה או אחר, באמצעות זיהוי מפגעים פוטנציאליים, כתיבת נהלי בטיחות ושאר הדרכים שהוזכרו לעיל.
כיום אנו יודעים כי באמצעות תכנון מקדים מוקפד ויסודי ועל ידי למידת מקרים נפוצים מן העבר, ניתן להוריד כמעט לאפס את הסכנות הבטיחותיות החמורות במרבית מקומות העבודה. כל זה כמובן תלוי השקעה של זמן ומשאבים נוספים, למשל בהעסקת יועצי בטיחות וממונה בטיחות, רכישת ציוד בטיחות מתאים, הקצאת זמן של עובדי המקום להדרכות בטיחות מפורטות ועוד.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה